12
Broj: 37 Gž-1395/16-2

                  [image: ]
   REPUBLIKA HRVATSKA
ŽUPANIJSKI SUD U VARAŽDINU
        Varaždin, Braće Radić 2
Broj: 37 Gž-1395/16-2



U   I M E   R E P U B L I K E   H R V A T S K E

P R E S U D A



	Županijski sud u Varaždinu, po sutkinji Tanji Novak-Premec kao sucu pojedincu, u pravnoj stvari tužitelja A. V., OIB: ..., iz Z., L. 32, kojeg zastupaju punomoćnici Željko Olujić, Iva Pezić i Fran Olujić,  odvjetnici u Zajedničkom odvjetničkom uredu u Zagrebu, protiv tuženika I. P. d.o.o., OIB: . Z., R. cesta 52, kojeg zastupa punomoćnica Vanja Jurić, odvjetnica u Zagrebu, radi naknade štete,  povodom žalbi tužitelja i tuženika izjavljenih protiv presude Općinskog građanskog suda u Zagrebu od 22. veljače 2016. broj: 20 Pn-3142/13-106, dana 02. svibnja 2017.,


p r e s u d i o   j e :

	Žalba tužitelja odbija se neosnovana, dok se žalba tuženika djelomično odbija, a djelomično prihvaća te se presuda Općinskog građanskog suda u Zagrebu broj: 20 Pn-3142/13-106 od 22. veljače 2016.:
· djelomično potvrđuje u toč.I izreke u dijelu kojim je naloženo tuženiku da tužitelju isplati iznos od 20.000,00 kn sa zakonskim zateznim kamatama tekućim od 11. svibnja 2010. do isplate, a preinačuje u preostalom dijelu te točke na način da se tužitelj odbija sa tužbenim zahtjevom kojim traži da mu tuženik isplati iznos od 30.000,00 kn sa zakonskom zateznom kamatom od 11. svibnja 2010. do isplate,
· preinačuje u toč.II izreke na način da se odbija tužbeni zahtjev tužitelja kojim traži da se naloži tuženiku da na portalu I. " objavi u cijelosti prvostupanjsku presudu nakon pravomoćnosti iste, bez komentara i u roku 15 dana,  
· preinačuje u toč.III izreke na način da se nalaže tuženiku da tužitelju naknadi trošak parničnog postupka u iznosu od 7.447,00 kn sa zateznom kamatom od 22. veljače 2016. pa do isplate po stopi koja se određuje za svako polugodište uvećanjem prosječne kamatne stope na stanja kredita odobrenih na razdoblje dulje od godine dana nefinancijskim trgovačkim društvima izračunate za referentno razdoblje koje prethodi tekućem polugodištu za tri postotna poena, sve u roku 15 dana:
Nalaže se tužitelju da tuženiku naknadi trošak žalbe u iznosu od 672,75 kn (šestosedamdesetdvije kune i sedamdesetpet lipa) u roku 15 dana. 

Obrazloženje


	Pobijanom presudom u toč.I izreke naloženo je tuženiku da tužitelju isplati iznos od 50.000,00 kn sa zakonskom zateznom kamatom od 11. lipnja 2010. do isplate. Toč.II izreke naloženo je tuženiku da na portalu I. " objavi u cijelosti ovu presudu, nakon pravomoćnosti iste, bez komentara u roku od 15 dana. Toč.III izreke naloženo je tuženiku da tužitelju naknadi prouzrokovane parnične troškove u iznosu od 8.705,52 kn sa zateznim kamatama tekućim od 22. veljače 2016. do isplate. 
	Navedenu presudu pravodobnom žalbom pobija tužitelj u odluci o troškovima u toč.III izreke zbog pogrešne primjene materijalnog prava kako to proizlazi iz sadržaja žalbe te predlaže preinačiti odluku o troškovima u smislu žalbenih navoda, a podredno ukinuti prvostupanjsku presudu u tom dijelu i vratiti na ponovno suđenje. 
	Tuženik pravodobnom žalbom prvostupanjsku presudu pobija u cijelosti iz svih žalbenih razloga određenih čl.353. st.1, toč.1. – 3. Zakona o parničnom postupku („Narodne novine“ broj: 53/91, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07 - Odluka USRH, 84/08, 96/08 – Odluka USRH, 123/08 - ispravak, 57/11, 148/11 - pročišćeni tekst, 25/13 i 89/14 – Odluka USRH – dalje u tekstu: ZPP) s prijedlogom ovom sudu da istu preinači na način da u cijelosti odbije tužbeni zahtjev i obveže tužitelja njemu naknaditi prouzročeni parnični trošak. 

	Tuženik nije odgovorio na žalbu tužitelja dok tužitelj u odgovoru na žalbu tuženika osporava osnovanost žalbenih navoda ocjenjujući ih paušalnim i netočnim te predlaže istu odbiti i potvrditi prvostupanjsku presudu u toč.I i II izreke.

	Žalba tuženika djelomično je osnovana, a zbog djelomične osnovanosti žalbe tuženika žalba tužitelja ukazuje se neosnovanom.

	Predmet postupka zahtjev je tužitelja da mu tuženik kao nakladnik i izdavač Internet portala I. " naknadi štetu zbog objave članka na portalu I. "  dana 23. ožujka 2010. u rubrici vijesti pod naslovom T. –. T. –. T. A. V. n. p. k. s podnaslovima T. i. V., K. v. p., Č. H. od S. i. k., D. i. i S. p. n. H. i to u iznosu od 50.000,00 kn, time da je tužitelj presudom broj: Pn-2690/10-14 od 27. rujna 2011. koja je prethodno donesena pravomoćno odbijen sa tužbenim zahtjevom za isplatu iznosa od 51.000,00 kn.

	Obzirom na predmet spora prvostupanjski sud se u materijalnopravnom smislu rukovodio prije svega odredbom čl.3. st.1. i st.2. Zakona o medijima ("Narodne novine" broj: 59/04 – dalje u tekstu:ZM) koja jamči slobodu izražavanja i slobodu medija te odredbom čl.7. st.1. istog Zakona koja određuje da svaka osoba ima pravo na zaštitu privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti, zatim čl.21. koji određuje da nakladnik koji informacijom objavljenom u mediju prouzroči drugome štetu dužan ju je naknaditi, izuzev u slučajevima propisanim tim Zakonom (st.1.), da je šteta umanjenje nečije imovine ili sprečavanje njezina povećanja (materijalna šteta) te nanošenje drugom fizičkog ili psihičkog bola ili straha (nematerijalna šteta), da se na utvrđivanje odgovornosti za naknadu štete primjenjuju propisi o obveznim odnosima te kada nakladnik ne odgovara za štetu (st.2., 3. i 4.) i stavkom 6. istog članka koji određuje da postojanje pretpostavki odgovornosti za štetu dokazuje tužitelj, dok postojanje pretpostavki za oslobođenje odgovornosti za štetu iz stavka 4. dokazuje tuženik te konačno odredbom čl.22. ZM-a koji određuje da se nematerijalna šteta u pravilu naknađuje objavljivanjem ispravka informacije i isprikom nakladnika te isplatom naknade sukladno općim propisima obveznog prava.

	Sa činjeničnog aspekta prvostupanjski sud ocjenjuje odlučnim utvrđenje da li su objavljene informacije o tužitelju istinite ili su neistinite i kao takve podobne povrijediti tužiteljev ugled, čast i dostojanstvo te da li su utemeljene na činjenicama za koje je autor imao osnovani razlog povjerovati da su točne i da li je poduzeo sve potrebne mjere za provjeru njihove točnosti te da li su iznesene u dobroj vjeri i javnom interesu ili su prekoračene granice slobode izražavanjem koja je uz pravo na javnu kritiku jedna od temeljnih građanskih sloboda. 

	Na temelju ocjene svih provedenih dokaza prvostupanjski sud svoju odluku o osnovanosti tužbenog zahtjeva tužitelja temelji na sljedećim činjeničnim utvrđenjima i zaključcima:

· da je tužitelj javnosti poznata osoba i to kao istaknuti sportski djelatnik, član Međunarodnog olimpijskog odbora, dramski umjetnik, glumac, filmski redatelj te ranije član Predsjedništva Republike Hrvatske, glavni direktor HRT-a i saborski zastupnik;
· da su pojedini dijelovi teksta pod naslovom "Tito – Tuđman – Tito: A. V. napravio puni krug" povrijedili dostojanstvo, ugled i čast tužitelja čime je tuženik povrijedio pravo osobnosti tužitelja i nanio mu neimovinsku štetu zbog pretrpljenih duševnih bolova;
· da naprijed navedeno proizlazi iz spornog teksta koji glasi "Uvijek blizak političkom vrhu, uvijek u milosti vladajućih, što mu je omogućilo da već praktički 50 godina radi što želi, kako želi i kad želi";
· da je štetna informacija da Tita i tužitelja spaja "ambicija koja ne poznaje granice", "mladić i Imotskog" dogurao je "samo" do mjesta potpredsjednika Republike Hrvatske, "Ne treba niti spominjati da će se zbog takvog političkog napretka morati svrstati u red "najvećih Hrvata" i odreći se dične komunističke prošlosti", "Navika okretanja "kako vjetar puše" za V. nije počela s Tuđmanom i HDZ-om. Prije nego se svrstao uz prvog hrvatskog predsjednika imao je kratku avanturu s Koalicijom narodnog sporazuma M. T. i S. D. K., ali je vrlo brzo prešao u redove pobjednika. Za nagradu je dobio mjesto Tuđmanova potpredsjednika, a zatim je poslan da uvodi red na Hrvatsku televiziju. "HRT mora biti katedrala hrvatskog duha" slavna je Vrdoljakova rečenice iz doba dok je šefovao Prisavljem. Za njega je to značilo gušenje svega što bi se moglo shvatiti kao kritika na račun Franje Tuđmana, a posebno druga zanimacija bila mu je cenzuriranje "Latinice" i "čišćenje" Prisavlja od "Srba i komunjara". To je razdoblje u kojem je V. rijetko birao riječi govoreći o političkim protivnicima i neistomišljenicima. Za D. B. je tako izjavio da mu se "ne smije vjerovati zbog bizantske krvi", a Bad Blue Boyse je nazvao "huliganima koje treba mlatiti do krvi" jer su zviždali Tuđmanu zbog odluke da Dinamo preimenuje u NK Croatiju.";
· da naprijed navedenim tekstom tuženik govori o tužiteljevoj ambiciji na podrugljiv način, da je tužitelja prikazao kao prevrtljivu osobu, osobu koja samo gleda vlastite interese bez moralnih vrijednosti te karijeristu, dakle na uvredljiv način koji prelazi granicu slobode novinarskog izražavanja;
· da tuženik nije dokazao postojanje tzv. komunističke prošlosti tužitelja dok iz iskaza tužitelja proizlazi da nije bio član komunističke partije, a i da je bio to mu se ne bi trebalo niti bi mu se smjelo predbacivati jednako kao i ostalim građanima;
· da tuženik nije dokazao istinitost tvrdnji koji govori o "čišćenju" Prisavlja od "Srba i komunjara" pa ni provedenim dokazom saslušanjem svjedoka A. M. i B. Š. čije iskaze je ocijenio subjektivnim i usmjerenim pogodovanju položaja tuženika te se tim tekstom tužitelju direktno insinuira nacionalna i politička netrpeljivost;
· da tuženik nije dokazao da je tužitelj cenzurirao emisiju L. a da je prema iskazu svjedoka D. L. oko 15 emisija "Latinice" skinuto po nalogu glavnog urednika, a ne po nalogu tužitelja koji je tom svjedoku rekao jedino da ne prikaže intervju koji je snimio s njim;
· da tuženik nije dokazao tvrdnje da je tužitelj Bad Blue Boyse  nazvao huliganima koje treba mlatiti do krvi;
· da je uvredljiv i dio teksta koji navodi: "Na mjestu šefa HRT-a V. se zadržao do 1995., a nakon odlaska ga je njegov nasljednik I. P. optužio za korupcijske radnje, konkretno za zamračivanje pet milijuna maraka u ugovoru s G. i neracionalno raspolaganje zarađenim novcem. Tome usprkos V. je kroz Programsko vijeće i kasnije ostao uključen u rad HRT-a bez obzira na očiti sukob interesa. Naime, od javne televizije čiji je rad nadzirao dobio je nešto od 20 milijuna kuna za snimanje "Duge mračne noći" čiju istinitost teksta tuženik nije dokazao, a prikazivanje tužitelja kao odgovorne osobe za korupcijske radnje, te sukob interesa bez dokaza predstavlja štetnu informaciju za tužitelja;
· da je štetan dio teksta u kojem se navodi "u međuvremenu se zabavljao i sukobima s F. R. koji ga je opisao kao rasista zbog jedne saborske izjave iz davnih dana, kad su takve izjave bile poželjne. "Svaki naš dječak želi biti K. ili R., ali ne znam ni jednoga koji želi biti "crnac".", a koju autentičnost fonograma Hrvatskog sabora od 27. lipnja 1995. tuženik nije dokazao.

Na temelju prednje iznesenih činjeničnih utvrđenja prvostupanjski sud zaključuje da se objavljene informacije tiču prije svega profesionalne djelatnosti tužitelja koje su nesumnjivo utjecale na njegov obiteljski život te mu je objavom spornih informacija pričinjena psihička bol jer mu je povrijeđeno dostojanstvo, čast i ugled odnosno povrijeđen je njegov moralni integritet i profesionalni ugled budući je u spornom tekstu opisan kao karijerist, nacionalist, rasist i osoba koja čini koruptivna kaznena djela iako se protiv njega ne vodi nikakav postupak te će zbog objavljenog teksta imati potrebu objašnjavati poznanicima i prijateljima te članovima obitelji o neistinitosti navoda iz teksta time da će uvijek biti i onih koji će i nakon što čuju objašnjenje i dalje sumnjati. Imajući u vidu opće poznatu činjenicu velike čitanosti novinskog portala I..hr te dostupnost većem broju čitatelja, a uvažavajući okolnost da je tuženik objavio ispravak sporne informacije te cijeneći da time tužitelju nije u potpunosti naknađena šteta obzirom na jačinu pretrpljenih psihičkih boli, a isto tako da tvrdnja autora teksta da se prilikom pisanja spornog teksta koristio različitim ranije objavljenim tekstovima ne oslobađa tuženika odgovornosti za štetu,  prvostupanjski sud ocjenjuje da tužitelju na ime naknade štete pripada iznos od 50.000,00 kn sukladno čl.21. st.2. ZM-a. 

Odluku o troškovima postupka prvostupanjski sud utemeljio je na čl.154. st.1. i 2. te čl.155. st.1. ZPP-a rukovodeći se vrijednošću predmeta spora naznačenog u tužbi od 101.000,00 kn, a u ponovljenom postupku od 50.000,00 kn te je nakon utvrđenja troškova koji pripadaju tužitelju i troškova koji pripadaju tuženiku u postupku kada je vrijednost predmeta spora iznosila 101.000,00 kn i nakon prebijanja tih troškova obvezao tuženika da tužitelju naknadi parnični postupak u iznosu od 8.705,52 kn. 

Tužitelj pobijajući odluku o troškovima ističe u bitnome da je tuženik osporavao osnov i visinu tužbenog zahtjeva zbog čega je njemu trebalo dosuditi sve troškove koji su mu nastali u ovom postupku.

Tuženik prije svega u žalbi ističe bitnu povredu odredaba parničnog postupka iz čl.354. st.2. toč.11. ZPP-a tvrdeći da je prvostupanjska presuda nerazumljiva jer ne sadrži baš nikakvo obrazloženje o činjenici da je objavio tužiteljev zahtjev za ispravak informacije u cijelosti koju činjenicu smatra bitnom obzirom da je Zakonom o medijima propisano da se šteta u pravilu nadoknađuje objavom ispravka informacije ili ispravkom nakladnika, a tek podredno i isplatom naknade. 

Pobijajući prvostupanjsku presudu zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja tuženik tvrdi da je sud poklonio vjeru neuvjerljivom i prilagođenom iskazu tužitelja u kojem navodi da je film "Kad čuješ zvona" bio zabranjen u tadašnjoj Jugoslaviji, da niti jedna osoba za njegove uprave na HRT nije zbog tih razloga dobila otkaz već suprotno da za vrijeme njegove uprave nitko nije dobio otkaz, da nije točan dio teksta da je dobio 20.000.000,00 kn za snimanje "Duge mračne noći" i da se radilo o iznosu koji je dobio producent Filmska radna zajednica Družba te da u to vrijeme nije bio član programskog vijeća HRT, da ga nitko nije kontaktirao prije objave spornog teksta te da tuženik nije objavio zahtjev za ispravak informacije i da nije točno da je podržao Koaliciju narodnog sporazuma, a to stoga što film "Kad čuješ zvona" nije bio zabranjen već je 1969. bio nagrađen na filmskom festivalu u Puli koji je bio i pod izravnim pokroviteljstvom predsjednika Tita, da je značajan broj osoba za njegove uprave na HRT-u dobilo otkaz zbog nacionalnosti/nepodobnosti, da je upravo tužitelj bio producent filma i primio sredstva HRT-a za snimanje filma "Duga mračna noć" i prisustvovao sjednicama programskog vijeća u tom periodu što je i sam potvrdio svojim iskazom, zatim jer ga je autor spomenutog članka kontaktirao prije njegove objave što je dokazano ispisima telefonskih poziva što tužitelj nije osporavao, što je 16. travnja 2010. tuženik u cijelosti objavio tužiteljev zahtjev za ispravak informacije i stoga što je tužitelj 1989. javno podržao Koaliciju narodnog sporazuma. 

Nadalje, tuženik ukazuje da je tužitelj javna osoba koja već desetljećima sudjeluje u javnom životu Hrvatske, prvo kao režiser, a zatim kao političar zbog čega javnost ima pravo pažljivo i detaljno pratiti njegov rad, ocjenjivati njegovo političko i drugo djelovanje i o tim zapažanjima iznositi svoja mišljenja. Tvrdi da je tužitelj svojim visokim društvenim položajem, različitim kontraverznim izjavama i nizom postupaka za koji postoji opravdani interes javnosti, samostalno potaknuo zanimanje javnosti i odlučio sudjelovati u tzv. javnoj areni, pa kako se sporni članak isključivo odnosi na njegovo javno djelovanje, mora biti spreman "primiti" i ona mišljenja koja za njega nisu ugodna, s kojima se ne slaže, pa čak i s takvima koja su podobna povrijediti njegovo pravo osobnosti. Tvrdi da je prvostupanjski sud zanemario temeljne principe medijskih sloboda u demokratskom društvu i dugogodišnju praksu Europskog suda za ljudska prava koja se odnosi na izvještavanje o javnim osobama. Smatra da se dobra vjera tuženika i autora spornog članka ne može utvrđivati niti se utvrđuje s pozicije tužitelja kao što to čini prvostupanjski sud već s pozicije javnosti koju tuženik predstavlja i informira. Pogrešnim smatra utvrđenje suda da nije postupao u dobroj vjeri (iako nigdje ne navodi razlog za takav stav), te tvrdi da je sporni članak nastao kao rezultat značajnog javnog interesa u okolnostima kada je tužitelj ponovno aktivno surađivao s HRT-om na izuzetno skupom i reklamiranom novom projektu obzirom da se HRT financira novcem poreznih obveznika zbog čega je javnost imala pravo biti upućena u aktualna događanja na javnoj televiziji, pa je u tim okolnostima objavio sporni članak kao kratku biografiju tuženikovog javnog djelovanja. Na njegovu dobru vjeru ukazuje i činjenica da je prije objave kontaktirao tužitelja, količina istraživanja koju je autor proveo uključujući sve javno dostupne baze podataka kao i nesporna činjenica da je odmah po primitku tužiteljevog zahtjeva objavio ispravak informacije u cijelosti, a koje sve činjenice prvostupanjski sud nije cijenio prilikom donošenja pobijane presude.

Žalba tuženika ukazuje da su svi navodi spornog članka od ranije bili poznati javnosti te da ne predstavlja novost vezano za rad i političko djelovanje pa su tako i različite osobe uključujući i javne (npr. F. R. i I. P.) te zaposlenici HRT mnogo puta javno govorili o temama koje su predmet spornih članaka, dajući tim informacijama težinu i vjerodostojnost što je dokazao dostavom različitih članaka iz medija, info podataka s filmskih festivala i biografijom tuženika sa stranice Wikipedie i iskazima svjedoka D. L., A. M. i B. Š., bivših zaposlenika HRT-a ujedno tvrdeći da je imao razloge povjerovati u točnost spornih informacija. Osvrće se na informacije za koje je sud prvog stupnja ocijenio štetnima navodeći da je tvrdnja da je tužitelj "uvijek blizak političkom vrhu, uvijek u milosti vladajućih, što mu je omogućilo da ... radi što želi, kada želi i kad želi" njegov vrijednosni sud koji tužitelju ništa ne stavlja na teret i da navodima "ambicija ne poznaje granice" iznosi svoj vrijednosni sud koji za njega nije podrugljiv, dok zaključak prvostupanjskog suda o štetnosti navoda o odricanju od komunističke prošlosti smatra pogrešnim. Ukazuje na iskaz samog tužitelja iz 2010. u kojem navodi da je "na inicijativu prijatelja M. T. i S. D. K. dao podršku Koaliciji narodnog sporazuma 1990." zbog čega su izneseni navodi istiniti, a navodi o tužiteljevom "okretanju kako vjetar puše" vrijednosni je sud s argumentiranom činjeničnom podlogom pri čemu ističe da je novinar imao pravo iznijeti svoje mišljenje odnosno sud o političkom djelovanju tužitelja. Osvrće se i na ostale informacije objavljene u spornom članku koje je prvostupanjski sud ocijenio štetnim pa tako i na cenzuriranje "Latinice" smatrajući da je imao razloge vjerovati u pisanje hrvatskih medija time da je i sam tužitelj potvrdio da jedna "Latinica" nije emitirana jer se on tome "usprotivio" čime priznaje svoj utjecaj na program i na odluke glavnog urednika, zatim na dio teksta koji govori o "čišćenju Prisavlja od Srba i komunjara" tvrdeći da su na te okolnosti provedeni dokazi saslušanjem svjedoka Milošević i Šesto pozivajući se i na članke objavljene na raznim portalima zbog čega je nejasan zaključak prvostupanjskog suda da autor spornog članka nije imao osnovanog razloga povjerovati u točnost navedene informacije. Osporava ocjenu prvostupanjskog suda o neistinitosti tuženikovih navoda o izjavi o Budiši i Bad Blue Boysima obzirom da je sam tužitelj u svom iskazu potvrdio točnost tih navoda objavljenih u spornom članku, a isto tako njegovu ocjenu o štetnosti informacije da je tužitelja g. Parać, njegov nasljednik na HRT-u optužio za korupcijske radnje kojima je samo prenio informaciju dugi niz godina dostupnu u hrvatskoj javnosti ne iznoseći pri tome sud niti je implicirao eventualnu krivnju tuženika. Navedeno se odnosi i na informaciju koju je iznio F. R. u emitiranoj emisiji "Otvoreno" i koja je sadržana u fonogramu Hrvatskog sabora od 27. lipnja 1995. 

Nadalje, žalba tuženika tvrdi da je prvostupanjski sud posve propustio ocijeniti značaj činjenice da je tuženik u cijelosti objavio tužiteljev zahtjev za ispravak odmah po primitku dana 16. travnja 2010. te da obrazloženje pobijane presude ne sadrži razloge zbog čega tužitelju objavom ispravka informacije šteta nije nadoknađena niti u minimalnom opsegu. Pogrešnu primjenu materijalnog prava nalazi u dijelu kojim je prihvaćen tužbeni zahtjev o objavi presude na portalu I. " obzirom da ZM-a ne predviđa takvu mogućnost te u pogrešnom zaključku prvostupanjskog suda da nije dokazao pretpostavke oslobođenja nakladnika od odgovornosti za štetu sukladno čl.21. st.4. ZM-a tvrdeći da je potpuno previdio da tuženik njegovu točnost nije niti bio dužan dokazati time da ističe da pored dokazivanja točnosti spornih informacija, može dokazivati i razloge zašto je osnovano povjerovao u njihovu točnost, a da je on za veći dio informacija dokazao da su točne, a za druge da je imao osnovanog razloga povjerovati u njihovu točnost.

Ispitivanjem pobijane presude u pravcu bitne povrede odredaba parničnog postupka iz čl.354. st.2. toč.11. ZPP-a isticane po tuženiku utvrđeno je da prvostupanjski sud nije počinio navedenu bitnu povredu jer je protivno navodima žalbe ocijenio činjenicu da je tuženik objavio ispravak informacije i to na način da tim ispravkom tužitelju nije u potpunosti naknađena šteta obzirom na utvrđenu jačinu psihičkih boli koje trpi tužitelj zbog objavljenih informacija. Ujedno je utvrđeno da prvostupanjski sud nije počinio ni jednu drugu bitnu povredu odredaba parničnog postupka na koje ovaj sud na temelju čl.365. st.2. ZPP-a pazi po službenoj dužnosti.

Točno je kako to tvrdi i žalba tuženika da je tužitelj javna osoba koja već desetljećima sudjeluje u javnom životu Hrvatske i da javnost ima pravo pratiti njegov rad, ocjenjivati njegovo političko i drugo djelovanje i o tim zapažanjima iznositi svoja mišljenja, međutim sloboda izražavanja zajamčena čl.38. Ustava Republike Hrvatske (dalje u tekstu:Ustav), čl.3. st.1. Zakona o medijima kao i čl.10. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (dalje u tekstu:Europska konvencija) podložna je ograničenjima propisanim stavkom 2. istog članka citirane Europske konvencije, a isto tako i odredbom čl.3. st.3. Zakona o medijima. Tako čl.10. st.2. Europske konvencije određuje da ostvarivanje prava na slobodu izražavanja obuhvaća dužnost i odgovornost te može biti podvrgnuto formalnosti, uvjetima i ograničenjima ili kaznama propisanim zakonom koji su u demokratskom društvu nužni radi interesa državne sigurnosti, teritorijalne cjelovitosti ili javnog reda i mira, radi sprečavanja nereda, radi zaštite zdravlja ili morala, radi zaštite ugleda ili prava drugih i dr., a čl.3. st.3. ZM-a određuje da je slobodu medija dopušteno ograničiti između ostalog i radi zaštite ugleda ili prava drugih dok je čl.7. istog Zakona određeno da svaka osoba ima pravo na zaštitu privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti. Radi zaštite sloboda i prava drugih ljudi ograničenje sloboda i prava određeno je i čl.16. Ustava, a jedno od zaštićenih prava i sloboda zajamčeno Ustavom je i štovanje i pravna zaštita dostojanstva, ugleda i časti.

Iznoseći određene konkretne činjenice o životu i radu tužitelja autor  u spornom članku iznosi svoje zaključke o njegovom životnom i radnom putu koristeći se izrazima "radi što želi, kako želi i kad želi", "spaja ih ambicija koja ne poznaje granice", "navika okretanja kako vjetar puše", "uveo strahovladu" i "posebno druga zanimacija bilo mu je cenzuriranje Latinice i čišćenje Prisavlja od "Srba i komunjara"  za koje u žalbi navodi da se radi o vrijednosnom sudu. Autor također iznosi i tvrdnje da je na sjednici Sabora tužitelj izjavio "Svaki naš dječak želi biti K. ili R., ali ne znam ni jednog koji želi biti crnac" dodajući da je to izjavio kada su takve izjave bile poželjne, time da istinitost takve izjave tužitelja tijekom prvostupanjskog postupka tuženik nije dokazao priloženim zapisnikom sa 26. sjednice Sabora od 27. lipnja 1995.g. kako to smatra u žalbi. Autor spornog članka objašnjava smisao tužiteljeve izjave "HRT mora biti katedrala hrvatskog duha" navodima da je to za njega značilo gušenje svega što bi se moglo shvatiti kao kritika na račun Franje Tuđmana, a davanje takvog značaja toj njegovoj izjavi ne može se pripisati niti autorovoj slobodi izražavanja kako to tumači žalba, a niti vrijednosnom sudu. 

Iznošenjem takvih zaključaka o radu i životu tužitelja tuženik je nedvojbeno tužitelja prikazo javnosti kao prevrtljivu osobu bez moralnih vrijednosti i karijeristu koja ne preže ni pred čim radi ostvarenja osobnog probitka čime je svojim kako to navodi u žalbi "vrijednosnim sudom i slobodom izražavanja" povrijedio dostojanstvo, ugled i čast tužitelja kao jedno od temeljnih prava svake osobe zaštićeno Ustavom i Europskom konvencijom.

Protivno navodima žalbe prvostupanjski sud pravilno je utvrdio da tuženik nije provedenim dokazima saslušanjem svjedoka M. i Š. dokazao da je tužitelj "čistio Prisavlje od Srba i komunjara", a iskazom svjedoka Latina, da je tužitelju posebna zanimacija bila cenzuriranje "Latinice". Isto tako nije dokazao istinitost informacije da je tužitelja nakon odlaska s HRT-a  njegov nasljednik Ivan Parać optužio za korupcijske radnje, konkretno za zamračivanje pet milijuna maraka u ugovoru s G. i neracionalno raspolaganjem zarađenim novcem. Činjenica da su o otkazima zaposlenicima HRT-a srpske narodnosti i cenzuriranju programskih sadržaja pisali drugi mediji nisu razlozi za isključenje odgovornosti nakladnika propisani čl.23. st.4. ZM-a kako to pogrešno smatra tuženik jer "veliko istraživanje" koje je prethodilo objavi članka, a objašnjava u svom svjedočkom iskazu autor spornog članka, na način da je iščitao veliki broj tekstova koji je napisan o tužitelju zadnjih 10-tak godina i napravio uvid u Kroniku filmskog festivala u Puli, svakako se ne može ocijeniti radnjama kojima je poduzeo sve potrebne mjere za provjeru točnosti objavljenih informacija. Objavljivanje takvih informacija po ocjeni ovog suda ne može se pripisati ni opravdanim zanimanjem javnosti o radu tužitelja na HRT-u prije nekoliko godina, a prenošenje informacija na način kako to čini tuženik spornim člankom, postupanjem u dobroj vjeri već zlonamjernim insinuiranjem čitateljima spornog članka o karakteru tužitelja na već naprijed opisani način. Iz navedenih razloga i ovaj sud ocjenjuje da nisu ostvarene pretpostavke za ekskulpaciju tuženika za odgovornost za naknadu štete tužitelju iz čl.21. st.4. Zakona o medijima.

Obzirom da je i po ocjeni ovog suda objavom spornog članka tužitelju povrijeđeno dostojanstvo, ugled i čast, utemeljeno je prvostupanjski sud utvrdio da je tužitelju povrijeđeno pravo osobnosti zbog čega trpi neimovinsku štetu u jačini i opsegu koja opravdava dosuđenje pravične novčane naknade, no dosudivši istu u iznosu od 50.000,00 kn primjenom čl.21. st.2. ZM-a, a temelju čl.1099. Zakona o obveznim odnosima ("Narodne novine" broj:35/05 i 41/08 – dalje u tekstu:ZOO) obvezavši tuženika da na svojem portalu "Index.hr" objavi u cijelosti prvostupanjsku presudu, pogrešno je primijenio materijalno pravo, a na koji žalbeni razlog ovaj sud pazi i po službenoj dužnosti. 

Naime, način naknade štete određen je čl.22. st.1. Zakona o medijima koji propisuje  da se nematerijalna šteta u pravilu naknađuje objavljivanjem ispravka informacije i isprikom, te isplatom naknade sukladno općim propisima obveznog prava, dok je čl.21. ZM-a uređena odgovornost nakladnika za prouzročenu štetu koja može biti imovinska i neimovinska te se propisuje dužnost nakladnika na naknadu štete koju drugome prouzroči informacijom objavljenom u mediju, time da se za postupak utvrđivanja odgovornosti  za naknadu štete primjenjuju se propisi o obveznim odnosima ako ZM ne propisuje drugačije. 

Naprijed citirane zakonske odredbe, a ni druge odredbe ZM-a o odgovornosti za štetu učinjenu u medijima ne uključuju i reparaciju u vidu objavljivanja presude kako to čini opća odredba iz čl.1099. ZOO-a na temelju koje je prvostupanjski sud usvojio tužbeni zahtjev tužitelja za objavu presude, U konkretnom slučaju ne primjenjuju se odredba općeg propisa obveznog prava (čl.1099. ZOO-a) jer se prava oštećenika u odnosu na ispravak mora prosuđivati po posebnom propisu, a što su za predmetni spor odredbe čl.22. ZM-a na što pravilno ukazuje i žalba tuženika. Izneseno pravno shvaćanje o primjeni ZM-a kao lex specijalis u odnosu na opći propis obveznog prava zauzeo je u više svojih odluka ( npr. Rev 1933/14, Rev 1661/10) Vrhovni sud Republike Hrvatske kao najviši sud koji osigurava jedinstvenu primjenu materijalnog prava.

 Prema čl.1100. ZOO-a koji valja primijeti primjenom čl.22.st.1. ZM-a, u slučaju povrede prava osobnosti sud će, ako nađe da to težina povrede i okolnosti slučaja opravdavaju, dosuditi pravičnu novčanu naknadu, nezavisno od naknade imovinske štete, a i kad nje nema (st.1.), a pri odlučivanju o visini pravične naknade sud će voditi računa o jačini i trajanju povredom izazvanih fizičkih boli, duševnih boli i straha, cilju kojemu služi ta naknada, ali i o tome da se njome ne pogoduje težnjama koje nisu spojive sa njezinom naravi o društvenom svrhom.

Imajući u vidu da se sukladno čl.22. st.1. ZM-a nematerijalna (sada neimovinska) šteta u pravilu naknađuje objavljivanjem ispravka informacije, a da je tuženik na zahtjev tužitelja objavio traženi ispravak pod nazivom "Tekst se bazira na konstrukcijama uvredama i klevetama Antuna Vrdoljaka kao osobe" te da i po ocjeni ovog suda objavom informacije tužitelju nije u potpunosti ispravkom naknađena neimovinska šteta zbog povrede prava osobnosti, a uvažavajući iskaz tužitelja u dijelu u kojem iskazuje o utjecaju spornog članka na njegovu duševnu sferu, pri čemu nije odlučan iskaz o njegovom proživanjavanju dolaska na sud povodom predmetne parnice, ovaj sud uz već djelomičnom naknađenu štetu objavom ispravka informacije, ocjenjuje iznos od 20.000,00 kn, adekvatnom novčanom satisfakcijom za pretrpljenu štetu zbog povrede prava osobnosti na dostojanstvo, čast i ugled.

[bookmark: _GoBack]	Iz naprijed navedenih razloga ovaj sud djelomično je usvojio žalbu tuženika i na temelju čl.373. toč.3. ZPP-a djelomično potvrdio prvostupanjsku presudu u toč.I izreke u dijelu kojim je tuženik obvezan tužitelju isplatiti iznos od 20.000,00 kn sa pripadajućom zateznom kamatom, a djelomično preinačio u preostalom dijelu točke I izreke te u toč. II izreke i odbio tužitelja sa tužbenim zahtjevom za isplatu iznosa od 30.000,00 kn i sa zahtjevom za objavu presude na portalu I. na djelomično preinačenje prvostupanjske presude valjalo je na temelju čl.166. st.2. ZPP-a odlučiti i o cjelokupnim troškovima postupka.

Osnovano tužitelj u žalbi navodi da je tuženik tijekom cijelog postupka osporavao osnov tužbenog zahtjeva te da u tome nije uspio. Tužitelj pak u cijelosti nije uspio u odnosu na zahtijevanu visinu pravične novčane naknade, pa imajući u vidu kvalitativni i kvantitativni uspjeh stranaka u sporu, ovaj sud prosuđuje da je u prvoj fazi postupka prema vrijednosti predmeta spora od 101.000,00 kn uspjeh tužitelja 60%, a u drugoj fazi prema vrijednosti predmeta spora od 50.000,00 kn 70%.

Ovaj sud pravilnim prihvaća po prvostupanjskom sudu priznate troškove tužitelja primjenom čl.155. ZPP-a u prvoj fazi postupka u iznosu od 17.720,00 kn i tuženika u iznosu od 13.250,00 kn zbog čega u toj fazi postupka prema uspjehu od 60% tužitelju pripada trošak u iznosu od 10.632,00, a tuženiku prema njegovom uspjehu od 40% trošak u iznosu od 5.300,00 kn. U drugoj fazi priznati troškovi tužitelja iznose 6.562,50 kn, a tuženika u iznosu od 8.262,50 kn koji se odnose na sastav žalbe iznosu od 1.250,00 kn sukladno Tbr.10. t.1. Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika („Narodne novine“ broj: 142/12, 103/14, 118/14 i 107/15 – dalje u tekstu: Tarifa), zastupanja na ročištima dana 10. lipnja 2014., 09. travnja 2015., 16. rujna 2015. i 08. siječnaj 2015. u iznosima od po 1.000,00 kn sukladno Tbr.9. t.1. Tarife, PDV-a na iznos od 5.250,00 kn u iznosu od 1.312,50 kn sukladno Tbr.42. Tarife i pristojbe na žalbu u iznosu od 1.700,00 kn time da tuženiku nije priznat trošak za sastav žalbe u iznosu od 2.500,00 kn uvećan za PDV obzirom na osporavani iznos od 50.000,00 kn, a niti pristojba na tužbu jer nije niti obveznik plaćanja iste. Tužitelju obzirom na njegov uspjeh u toj fazi od 70% pripada trošak u iznosu od  4.593,75 kn, a tuženiku prema njegovom uspjehu od 30% 2.478,75 kn. 

Prijebojem priznatih ukupnih troškova tužitelja razmjerno prema njegovom uspjehu u sporu u iznosu od 15.225,75 kn i troškova tuženika razmjerno prema njegovom uspjehu u sporu od 7.778,75 kn ukazuje se razlike u 7.447,00 kn u korist tužitelja, pa je imajuću u vidu da je pobijanom presudom tužitelju dosuđen trošak u većem iznosu (8.705,52 kn) valjalo odbiti žalbu tužitelja i ujedno na temelju čl.166. st.2. ZPP-a preinačiti odluku o troškovima postupka sadržanu u toč.III izreke i obvezati tuženika da tužitelju naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 7.447,00 kn.   
  
Obzirom na djelomični uspjeh žalbe od 30%  valjalo je na temelju čl.154. st.2. ZPP-a obvezati tužitelja da tuženiku u tom postotku naknadi trošak žalbe koji se sastoji do troškova sastava žalbe u iznosu od 1.562,50 kn sukladno Tbr.10. t.1. i Tbr.42. Tarife i zahtijevane pristojbe na žalbu u iznosu od 680,00 kn,  a što iznosi 672,75 kn.


U Varaždinu, 02. svibnja 2017.

   S U T K I NJ A:
                     
                                                                 Tanja Novak-Premec v.r.

Za točnost otpravka - ovlašteni službenik
Upraviteljica sudske pisarnice
Mirjana Badanjak


  

image1.png




